Wednesday 28 March 2012

Narrow Minded.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ini aku nak cakap mengenai Narrow Minded.
Narrow minded bermaksud berfikiran sempit. Ya dan ada sesetengah daripada kita yang sangat berfikiran sempit. Okay aku bagi contoh :-

Ali : "Sembahyang la kamu sebelum kamu disembahyangkan."
Abu : "Eleh kau. Nak ceramah orang, diri sendiri pun tak terurus. Sembahyang tak jaga."
Bobo : "Entah kau Ali. Kau pun tak betul. Nak ceramah orang."

Okay itu contoh yang simple aku bagi. So apa yang berlaku di atas?
Ali memberi nasihat yang berunsurkan keagamaan kepada kawannya, Abu dan Bobo. Tetapi Abu dan Bobo tidak menerima nasihat itu, malah mengendahkannya dan mengutuk Ali. Inilah yang kita panggil, Narrrow Minded People.

Situasi di atas juga banyak berlaku di laman sosial sama ada di Facebook mahupun di Twitter. Okay pada pendapat aku, sebenarnya kita sebagai orang biasa, tak seharusnya bercakap begitu kepada orang yang mengingatkan kita tentang agama. Itu hak dia nak bersuara. Dan tak salah dia nak cakap tentang agama. Kita sebagai manusia biasa, wajar lihat dan dengar apa yang dia cuba sampaikan dan bukannya judge dia bajet bagus lah solat tak jaga lah apa lah. At least bagus lah dia bercakap tentang agama daripada mengutuk orang sana sini 24/7/365, dosa yang kau dapat. Golongan ini digelarkan Judgemental.
Bila orang cakap tentang agama, mulalah mengatakan dia ni Pious Faggot la apalah.
Bagi aku senang. Kalau aku cakap tentang agama, kau tak suka, kau duduk diam-diam. Aku tak kacau kau pun.
Jika di Twitter, seseorang bercakap tentang agama, mereka akan digelarkan Attention Seeker. Kenapa? Cakap tentang agama sebab nak banyak RT dan nak gain banyak followers. Inilah pandangan seseorang yang Narrow Minded. Suka sangat jadi judgemental, judge orang sesuka hati. Kalau tak suka, unfollow je lah kan? Tak lah dia menyemak kat timeline awak-awak semua tu wahai Narrow Minded People.

So aku harap, bagi mereka yang Narrow Minded tu, jadi lah seseorang yang berfikiran terbuka. Jangan jadi judgemental sangat. Selamat!

No comments:

Post a Comment