Tuesday 27 March 2012

Typical Of Malaysian.

Menyedari post tadi tidak berapa menarik untuk dibaca, aku membuat keputusan drastik, aku delete post tu dan post new entry. So this entry, i'm gonna talk about Typical Of Malaysian.

Typical Of Malaysian? What is that? Oh itu adalah perkara or something yang dibuat ataupun sikap yang dah ada yang sudahpun kita biasa lihat di kalangan kita.

So, i have decided to talk about Typical Of Malaysian in Social Site.
Apa yang dimaksudkan dengan ini?
Maksud saya adalah sikap, pandangan or tingkah laku seseorang yang kita sudah biasa tengok di laman sosial.
Saya akan bagi beberapa contoh situasi yang boleh dikaitkan dengan typical of Malaysian in social site.

Contoh :-
- "Like jika anda......"
- "Sebarkan risalah ini kepada bla bla bla..... Jika tidak sebarkan, anda akan ditimpa musibah."

Okay pause it right there. So who are you to say like that? Are you God? Sesuka hati cakap jika kita tidak sebarkan, akan ditimpa musibah. And satu lagi perkara yang buat aku rasa macam...entah nak cakap apa ialah this :-

- "Like/RT jika anda Islam."

Hello, are you seeking for attention? Itu namanya nak famous cara bangang. Ada ke suruh RT/Like jika seseorang itu Islam. How if they didn't like/RT your status? Kafir? Inilah salah satu typical of Malaysian. Daripada kau sibuk nak suruh orang Like/RT siapa Islam, baik kau sembahyang.
Okay another example ----->

- "AwUcKk wAt aPeWwW tuWwW?"
- "Saya single. Jom fake relay?"

Okay ini selalu kita semua lihat. Saya tidak mengerti apakah mereka ini kurang kasih sayang kah atau mereka ini jenis desperate? Desperate nak couple?
Terus terang aku cakap, idea mengadakan fake relay adalah sangat kolot. Imagine, kau nak fake relay then kau nak sayang dia secara fake? Sayang paksa? Well, kalau dah ada fake relay, apa kata kita buat fake married? So lafaz nikah yang fake version berbunyi seperti ini :-

Imam : "Aku nikahkan dikau A bin C dengan D binti E dengan mas kahwinnya bla bla bla...."
Si A : "Aku terima nikah main-main D binti E dengan mas kahwinnya bla bla bla...."

Kan senang kalau ada fake relay, boleh buat fake married kan? Wahai si pemikir kolot dengan idea fake relay, please stop it. Ingat awesome ke buat tu? Kalau dah sayang someone, sayang secara ikhlas, dengan sepenuh hati, dan semoga berkekalan hingga ke jinjang pelamin dan kasih sayang berterusan until Jannah. Amin.

Sincerely, anonymous awesome.


No comments:

Post a Comment